Te laat sorry, maar des te leuker! - Reisverslag uit Monterey, Verenigde Staten van Bartjudi - WaarBenJij.nu Te laat sorry, maar des te leuker! - Reisverslag uit Monterey, Verenigde Staten van Bartjudi - WaarBenJij.nu

Te laat sorry, maar des te leuker!

Door: Judi

18 Oktober 2015 | Verenigde Staten, Monterey

Ha hallootjes
Het is alweer een week geleden dus de plicht roept voor een vijfde verhaaltje. (Doordat het internet hier de afgelopen dagen niet bijster was kunnen we het nu pas uploaden. Dit is geschreven op woensdag en we schrijven maar voor een week dus hier moeten jullie het maar mee doen.) Op dit moment rijden we in de file, alweer. Alles is anders hier langs de kust maar dat maakt het er zeker niet minder op. Vanuit Yosemite, wat ons laatste national park was, zijn we naar een KOA campground in Petaluma gereden. San Francisco heeft niet veel campings dus alles was of bezet of te duur. Dus een ritje naar een vertrouwde KOA camping was een goede oplossing. De camping heette San Francisco/Petaluma maar lag drie kwartier rijden van SF af, al zijn dit niet hele grote afstanden natuurlijk voor dit land. Vanuit yosemite was het niet lang rijden naar SF en konden we om half drie in de stad arriveren, we dachten dat we dan wel even wat konden eten in de stad voordat we onze camping gingen opzoeken. Dus met onze naïviteit reden we SF in met ons busje. Lekker op de navigatie pier 39 ingetypt. Haha nu ik dit typ snap ik ook niet wat we toen dachten maar we kwamen net uit de natuur dus over drukte etc. hadden we niet echt nagedacht. Nou na wat gefoeter van Bart achter het stuur. (Jullie kennen namelijk allemaal wel de fotos van SF die mega steile wegen, daar reden wij in ons busje zonder enig idee waar we waren, en we hadden net onze eerste file sinds weken weer gehad) reden we de drukte in opzoek naar een parkeerplaats. Dat was dus even een minder gezellig momentje maaarrrr dat is weer goed gekomen hoor haha! Maar toen vonden we een parkeerplaats waar we op konden staan voor oversized vehicles. Nou.. dat was 45 dollar. Dikke doei meneer! Dus we besloten maar om naar onze camping te rijden en bij te komen. We hebben toen wel meteen over de golden gate gereden. En die is zo ontzettend mooi, prachtig, geweldig en indrukwekkend. Echt nog veel mooier dan in de films. En als je je dan realiseert waar je overheen rijdt, hoe bekend die is en wat voor films er hebben afgespeeld is dat om bijna een traantje bij weg te pinken. ( oke, beetje overdreven..) toen we eindelijk bij de camping aankwamen vertelde de receptionist dat ze ook tours hadden. Hierdoor konden we wel weer een traantje wegpinken van geluk want we zagen al heel erg op tegen de helse tocht die we die dag daarna wer moesten makennin SF. Daar schreven we ons dus meteen voor in hij vertrok alleen wel alleen op vrijdag ( het was toen woensdag) dus moesten we de donderdag iets anders verzinnen. Dat vonden we niet heel erg wat aan een dagje chillen waren we wel toe. We zijn die donderdag naar Petaluma geweest, wat een leuk stadje was een beetje hippie achtig met mooie victoriaanse huizen en een barbershop waar Bart zijn alibaba baard eindelijk kon bijwerken.Voor de rest hebben we lekker in het zwembad gelegen bij de camping. De vrijdag zijn we vroeg vertrokken met het tourbusje van de camping naar SF er zaten nog vier andere bejaarden in de bus, maar het was zeker geslaagd. De gids had ook geen problemen aan haar stembanden (zoals alle amerikanen) en heeft de hele dag flink gekletst over van alles en nog wat! Maar heel erg leuk en leerzaam. Je komt op alle toeristische plekken en alle plekken waar je anders nooit zou komen. ( heb het huis van mrs doubtfire gezien, super cool) bij verschillende stops werden we de bus uitgegooid en hadden we vaak een half uur of soms zelfs twee uur om onszelf te vermaken. Ook zijn we met de cable car meegereden hangend aan de rand. Nou al met al een geweldig leuke dag en vermoeiend dus we hadden weer een chilldagje nodig. Dit keer hebben we deze besteed aan het kleine stadje Sonoma en een wijnproeverij. We zaten immers in een wijngebied. Niet heel bijzonder vier verschillende wijnen proeven, beetje interessant wiegen met de wijn in je glas beetje ruiken en wegkloeken. En Bart spuugde de helft want die moest nog rijden. Maar toch leuk om te doen! En ook deze dag hebben we gedeeltelijk doorgebracht aan het zwembad. We konden nu dus wel tegen een dagje SF op eigen vervoer. We wisten daarnaast ook nu waar we wel konden parkeren en hoe de stad een beetje werkt. We hebben de auto zelfs gratis geparkeerd en fietsen gehuurd. Gelukkig zaten er versnellingen bij. Het was af en toe een hele klim en een steile afdaling maar eigenlijk zijn we de hele stad doorgefietst. Ook hebben we lekker in een parkje gezeten en naar de vliegshow gekeken die er dat weekend was ( het was fleetweek. Dat betekend dat DE blue angels over de stad vlogen) het was best amerikaans omdat mensen in het park opstonden gingen klappen en hun handen rondom hun mond hielden omdat ze het zo "omygod amazing" vonden. Maar het was ook wel echt leuk.
Na vijf nachten op de KOA in petaluma was het weer de hoogste tijd om te wisselen van camping ( meestal staan we twee nachten op een camping) we zijn gereden naar de KOA dichtbij santa cruz en onderweg een stop gemaakt bij het Ano Nuevo state park. Hier was een prachtige wandeling langs de kust waar we zee olifanten hebben gezien en pelikanen en volgens mij zag ik zelfs twee dolfijnen. Prachtig dus. Maar onderweg sprak iemand ons aan dat onze auto niet goed klonk en we echt naar een garage moesten. Dat geluid hadden wij ook al een paar dagen gehoord maar de auto reed nog goed en gaf niks aan. Uiteindelijk toch maar besloten dat we inderdaad hier iets aan moesten doen en met een belletje naar onze verhuurder zijn we de volgende ochtend naar Santa Cruz gereden. Om half tien stonden we bij de garage waar we de sleutels konden afgeven en kregen we een ritje aangeboden naar Santa Cruz dowtown om daar de dag door te brengen zonder onze auto.Om vijf uur werden we weer netjes opgehaald. Zo'n hele dag Santa Cruz stond eigenlijk niet op onze planning maar uiteindelijk was het een fijn dagje in het surfstadje met een pretpark aan het strand. De pier zat vol met zeeleeuwen en hebben lekker aan hetvstrand geluncht. Ik had een cham clowder. Dat is een soort vissoep met aardappel in een kom van brood. Dat kun je hier overal krijgen dus ik kon niet achterblijven natuurlijk ( en bart mocht ook een hapje proeven, zo lief ben ik wel). De dag erna konden we met onze gemaakte remmen weer op pad. We zijn deze woensdag in monterey geweest. Een leuke toeristische plaats aan het strand met een straatje met restaurantjes en winkeltjes en een heel groot, mooi en duur aqarium. Maar overal stonden zoveel goeie verhalen hierover dat we hem niet konden overslaan. En hij was ook echt leuk. Vooral de afdeling met jellyfishes vond ik erg leuk. Alle soorten en maten en met mooie lichten zag het er echt geinig uit. Verder hadden ze het leven in de pier nagemaakt en kon je alle dieren van dichtbij bekijken. De baai in monterey heeft namelijk een canyon ( in het nl is dat een kloof denk ik) wardoor er veel verschilende dieren dichtbij de kust leven omdat het al dichtbij erg diep is. Dus ook walvissen die we morgen gaan proberen te spotten..
Na het aqarium wilde we graag nog de 17 mile drive rijden, maar helaas dikke mist trok over het land dus de uitzichtpunten waren niet echt zichtbaar. Wel nog even over de rotsen geklommen en de kust is hier echt erg mooi. Nouuuuuuuu ik ben wel weer klaar met typen. Sorry dat jullie zolang hebben moeten wachten, al die tijd achter de computer gezeten natuurlijk. Maar niet getreurt het volgende bericht is er daarom des te sneller. Die we waarschijnlijk in nl pas gaan plaatsten want over een paar dagen zijn wij ook weer in het koude kikkerlandje.
Liefs en tot volgende week iedereen!

• 18 Oktober 2015 - 15:39

Lau:

Hi lieve judi en bart,

wat leuk om weer eens wat te horen. Begon me al zorgen te maken!
    Leuk verhaal weer !! Maar wauw wat gaat dat snel zeg!! Jullie komen alweer terug.
    Ben benieuwd naar de rest. Veel plezier en tot alweer heel erg snel!!!

Liefs Lau

Hoi Bart en Judi,

Het was het wachten wel waard. Weer leuk geschreven. Leuk idee om met de fiets de stad te verkennen.
    Mooie foto's. Leuk die foto met jullie samen.
    Oma en ik moesten wel aan jullie denken toen we de modderstroom in LA zagen. Hopelijk hebben jullie daar niet veel last van.

• 18 Oktober 2015 - 17:13

Brigitta:

sorry er ging iets mis. zo krijg je wel veel reacties van het zelfde
    groetjes en tot ziens in Nederland, Brigitta

• 19 Oktober 2015 - 17:08

Zoë:

Wat een ontzettend leuk verhaal weer! Geniet nog even de laatste dagen en tot snel!! :) xx

• 20 Oktober 2015 - 19:43

Irene:

Heel erg leuk al die verhalen, af en toe lijkt het of we er zelf bij zijn.
    Het volgende verslag wordt toch zeker wel LIVE "uitgezonden" !?.

We wensen jullie een hele goede terugreis ! en tot ziens in het kikkerlandje.

Groetjes,
    Bert en Irene.

• 20 Oktober 2015 - 23:18

Yvonne:

Alweer zulke schitterende foto's. Het reisverslag is ook zo leuk om te lezen, dat is echt genieten. Ik ga dit gewoon missen. Jullie natuurlijk zeker. Maar zoals Willem altijd zegt: er is 'n tijd van komen en 'n tijd van gaan. Hollandse nuchterheid. Wat betreft het weer hier in Nederland de voorspellingen zijn gunstig, de zon gaat zowaar schijnen. Dus een goede reis teruggewenst en tot ziens in Holland. Groetjes van ons twee. Doei!!!!!!!